20 najväčších mýtov o výžive, časť I.

20 najväčších mýtov Zdroj foto: Pixabay

Myslíte si, že sa stravujete správne? Predstavujeme vám 20 najväčších mýtov o výžive, ktoré možno robíte i vy.

20 najväčších mýtov o výžive, časť I.

Niekedy rokmi opakované „pravdy“ nemusia byť až tak pravdivé. Overte si, či vaše vedomosti z oblasti výživy nie sú veľkým omylom. Možno budete prekvapení.

1. Potraviny s vysokým obsahom tuku sú nezdravé

Aj keď sa táto zastaraná a nesprávna teória pomaly odsúva do úzadia, mnoho ľudí sa stále bojí jedál s vysokým obsahom tuku a dodržiava nízkotučné diéty v nádeji, že zníženie príjmu tukov prospeje ich celkovému zdraviu.

Tuk v potrave je nevyhnutný. Je totiž stavebným materiálom pre náš organizmus. Nízkotučné diéty navyše môžu viesť k zvýšeniu inzulínovej rezistencie a hladín triglyceridov, čo sú známe rizikové faktory srdcovocievnych chorôb.

Diéty s vyšším obsahom tuku sa navyše osvedčili rovnako účinne – alebo ešte viac – ako diéty s nízkym obsahom tuku, pokiaľ ide o podporu chudnutia.

Samozrejme, extrémy v oboch smeroch, či už ide o stravu s veľmi nízkym obsahom tuku alebo s veľmi vysokým obsahom tukov, môžu poškodiť vaše zdravie, najmä ak je kvalita stravy zlá.

Ako vypestovať zdravé klíčky v zaváracom pohári

2. Umelé sladidlá sú zdravé

Čoraz viac ľudí sa nazdáva, že ak si budú sladiť nápoje umelými sladidlami, bude to pre nich zdravšia možnosť. Aj keď je pravda, že strava s vysokým obsahom pridaného cukru významne zvyšuje riziko viacerých ochorení, príjem umelých  sladidiel môže tiež viesť k negatívnym zdravotným výsledkom.

Napríklad príjem týchto sladidiel môže zvýšiť vaše riziko cukrovky 2. typu tým, že môže byť príčinou negatívnych posunov v črevných baktériách a podporuje tiež dysreguláciu cukru v krvi. Pravidelný príjem nízkokalorických nevýživných potravín je navyše spojený s celkovými vzormi nezdravého životného štýlu.

3. Treba jesť malé porcie a často

Určite ste sa stretli s tvrdením, že počas chudnutia je potrebné jesť často a malé porcie. Ak ste však zdraví, na frekvencii vašich jedál nezáleží, pokiaľ uspokojujete svoje energetické potreby.

To znamená, že pre tých, ktorí majú určité zdravotné ťažkosti, ako je cukrovka, ochorenie koronárnych artérií a syndróm dráždivého čreva (IBS), rovnako ako pre tehotné ženy, môže byť konzumácia častých a malých porcií prospešná.

Proti bolesti žalúdka? 5 prírodných kúzelníkov, ktoré ju porazia

4. Počas chudnutia platí pravidlo – všetky kalórie, ktoré zjeme, treba dať von

Najdôležitejším faktorom počas chudnutia, je spáliť prijaté kalórie. Nie je to však jediné, na čom záleží. Spoliehanie sa výlučne na príjem kalórií nezohľadňuje viacero skutočností. Preto sa vám potom niekedy nedarí schudnúť, aj keď máte prísnu nízkokalorickú diétu. Napríklad hormonálna nerovnováha, zdravotné komplikácie ako hypotyreóza (znížená tvorba hormónov štítnej žľazy), užívanie určitých liekov a genetika sú len niektoré z faktorov, ktoré môžu niektorým ľuďom sťažiť chudnutie, aj keď držia prísnu diétu.

V niektorých prípadoch môže byť dokonca takáto diéta nebezpečná, pretože organizmus môže byť po čase podvyživený. Tí, ktorí dodržiavajú metódu „kalórie dovnútra, kalórie von“, sa zvyčajne totiž zameriavajú iba na kalorickú hodnotu potravín, nie na ich výživovú hodnotu.

5. Chudnutie je ľahké

Nenechajte sa zmiasť úžasnými fotografiami pred a po, ktoré často používajú ako reklamu na svoje produkty mnohé spoločnosti. Chudnutie nie je ľahké. Vyžaduje si to dôslednosť, sebalásku, tvrdú prácu a trpezlivosť. Navyše, genetika a ďalšie faktory spôsobujú, že chudnutie je pre niektorých oveľa ťažšie ako tomu je v prípade iných.

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close