Japonské reďkovky: Pestovanie, výhody a čo treba o nich vedieť

Japonské reďkovky Zdroj: www.pixabay.com

Ešte zatiaľ nie ste ich fanúšikmi? Chutná a zdravá odroda, ktorá sa dá pestovať po celý rok, si získa aj vás. Japonské reďkovky sa dajú konzumovať surové alebo varené ako súčasť rôznych chutných jedál.

Biele reďkovky sú populárne najmä vo Východnej Ázii, ale čoraz viac sa objavujú i v našich záhradách. Oproti klasickým červeným majú veľký koreň 20 až 40 cm dlhý a jemnejšiu chuť. Táto rastlina sa dá pestovať aj v našom podnebí a jej úrode sa môžete tešiť po celý rok. Teda aspoň v tých teplejších častiach Slovenska.

Ako pestovať bielu reďkovku?

Pre pestovanie japonskej reďkovky je vhodné vytvoriť zvýšené hriadky, teda takzvané hrobčeky, ktoré sú vysoké približne 30 až 40 cm. Ak máte na záhrade ťažkú pôdu, tento spôsob ju pomôže odľahčiť.

Do zeme sejte po štyri semená a vzdiaľte ich od seba asi 6 cm. Po vzídení pretrhajte a nechajte len jednu rastlinku. Aby sa reďkovkám darilo, vyžadujú slnečné stanovisko alebo polotieň a dostatok vlahy.

Ako rozmnožovať ríbezle, egreše, maliny a iné ovocné kríky?

Aké odrody bielych reďkoviek vysadiť?

Ak chcete tieto reďkovky pestovať po celý rok, zvoľte si odrodu Jarola F1. Nejde totiž do semena a jej buľvy sú dlhé 25 až 30 cm. Medzi veľmi skoré druhy sa zaraďuje Acord.  Ich výhodou je, že nepraskajú a vydržia kratšie skladovanie.

Do našich záhrad sa hodí aj odroda typu Daikon Japana F1, ktorá sa môže vysievať aj v júli či v auguste. Je vhodná na zimné uskladnenie a nehubovatie.

Aké sú benefity bielej reďkovky pre naše zdravie?

Japonská reďkovka sa dá konzumovať surová alebo varená ako súčasť rôznych chutných jedál. Má vynikajúce účinky na črevnú mikroflóru, podporuje vylučovanie žalúdočných štiav či peristaltiku čriev. Zlepšuje kvalitu krvi a podporuje činnosť srdca. Je účinná aj pri liečbe žlčníkových kameňov. Táto zelenina tiež uvoľňuje hlieny a znižuje hladinu zlého cholesterolu.

Reďkovka obsahuje kyselinu listovú a veľa vitamínu B a C. Minerálne látky ako železo, draslík, horčík, sodík a vápnik. Preto by sme na ňu nemali zabúdať a zaradiť ju do svojej každodennej stravy.