Známy obchodný reťazec si uvedomuje význam včiel pre zachovanie biodiverzity a k trom svojim logistickým centrám umiestnil včelnice. Včely v centre pozornosti jednoducho musia byť.
Včely sú nenápadné, no neoceniteľné tvory, ktoré majú významný vplyv na našu prírodu a potravinovú rozmanitosť. Bez nich by náš svet nebol taký bohatý a chutný. Lidl si uvedomuje ich význam a pomáha im prostredníctvom svojich aktivít. Spolupracuje s projektom Včelí kRaj z Liešnice, ktorý sa špecializuje na ochranu včiel a je garantom v tejto oblasti. Spolu s Včelím kRajom umiestnili včelstvá pri troch logistických centrách – v Seredi, Nemšovej, Záborskom a nedávno aj pri centrále v Ružinove.
Včely v centre pozornosti zamestnancov Lidla
O tieto včelstvá sa starajú samotní zamestnanci. Napríklad Roman Geleta, regionálny manažér v Bratislave, má pod svojou zodpovednosťou 180 000 včiel. Preňho sú včely fenomenálne tvory a obdivuje ich organizovanosť a pracovitosť.
„Včely, ako hovorí aj jeden názov knihy o nich, sú fenomenálne. Odkedy som spoznal tieto neúnavne stvorenia, úplne som im prepadol. Z ich organizovanosti a pracovitosti by si mohli brať príklad aj ľudia. Som rád, že aj u nás vo firme Lidl sme sa rozhodli chovať včely a môžem svojimi skúsenosťami pomôcť pri starostlivosti o ne aj v mestskom prostredí, kde tiež určite patria a môžu byt užitočné,“ hovorí Geleta.
Dôležitosť tohto hmyzu potvrdil aj včelár David Turčáni, ktorý je zároveň zakladateľ projektu Včelí kRaj: „Včely sú úzko prepojené so životom človeka. Nie je to med, ktorý nám napadne ako prvý. Ale ich opeľovacia činnosť, ktorá prispieva k pestrej skladbe nášho jedálnička. Opeľovanie výrazne zvyšuje úrodu a tak sa včely podieľajú na pestrom jedálničku každého z nás.“ Ich úbytok predstavuje nemalý problém. Turčáni priblížil, v čom spočíva: „V posledných rokoch zaznamenávame úbytky hlavne u prirodzených opeľovačov teda aj u samotárskych včiel. Ich úbytkom klesá opeľovacia činnosť. Ak by sme výrazne ohrozili našich hmyzích pomocníkov, ohrozujeme tým aj dostatok potravy pre nás. Základných, ako aj doplnkových.“
Preto sa Lidl rozhodol chovať včely a prostredníctvom týchto aktivít prispieva k udržaniu populácie a starostlivosti o ne, aj v mestskom prostredí.
Nielen včely ale aj iný užitočný hmyz
Lidl pri svojich predajniach umiestnil hmyzie domčeky, ktoré slúžia ako domov pre rôzne druhy samotárskych včiel a iný užitočný hmyz. Týmto sa reťazec snaží podporiť biodiverzitu, prosperitu prírody a udržiavanie systému opeľovania kvetín a plodín. Okrem toho prostredníctvom informačných tabuliek, zvyšuje povedomie o biodiverzite a dôležitosti hmyzu v ekosystéme.
Malými krokmi k významným činom
Včelí kRaj a Lidl sa zaoberajú problematiku ochrany opeľovačov koncepčne. „Postupne prichádzajú prvé výsledky, ako napríklad včelnice v troch logistických centrách a centrále spoločnosti Lidl. Ďalej je to edukačný program pre základné školy a čoskoro pribudnú ďalšie výsledky spolupráce. Veľmi si ju vážime hlavne z dôvodu, že v spoločnosti sú ochotní počúvať naše odborné rady. Cítime sa teda ako plnohodnotný partner spolupráce. Teší nás, že si vybrali práve environmentálnu tému, na ktorej riešenie je ten najvyšší čas,“ uzatvoril Turčáni.
Lidl nedávno zorganizoval súťaž o celodennú exkurziu do Včelieho kRaja pre všetky základné školy, z ktorej vzišlo desať víťazných tried. Nad Expedíciou Medíkovo prevzali záštitu Ministerstvo životného prostredia i Ministerstvo školstva. Na stránke projektu sú k dispozícii materiály Včelia škola, ktoré vznikli v spolupráci s OZ Včelí kRaj. Cieľom je poskytnúť deťom a mládeži zaujímavé znalosti o včelách, ich potrebách a ich význame pre prírodu a pre nás ľudí. Výsledkom by mala byť práve zvedavosť a chuť objavovať, čo môžu vidieť, zažiť a pochopiť v prírode, v našich záhradách a na mnohých iných miestach okolo nás. Deti navštívia vzdelávacie centrum Včelieho kRaja, ktoré bolo, rovnako ako osádzanie hmyzích domčekov, podporené z Nadačného fondu Lidl v Nadácii Pontis