20 najčastejších klamstiev o výžive, časť IV.

20 najväčších klamstiev o výžive Zdroj foto: Pixabay

Medzi dvadsiatku najčastejších klamstiev patria aj nasledujúce tvrdenia, s ktorými sa určite stretávate každý deň.

20 najčastejších klamstiev o výžive, časť IV.

20 najväčších klamstiev o výžive, časť III.

16. Musíte byť štíhli, aby ste boli zdraví

Obezita je spojená s mnohými zdravotnými komplikáciami, vrátane cukrovky typu 2, vysokého krvného tlaku, srdcových chorôb, depresií, určitých druhov rakoviny a dokonca aj predčasnej smrti. No to neznamená, že chudá postava je zárukou zdravia. Zníženie rizika vzniku mnohých ochorení je skôr podmienené konzumáciou výživnej stravy a s udržiavaním aktívneho životného štýlu, čiže dostatkom pohybu.

17. Zemiaky sú nezdravé

Niektorí ľudia, najmä počas chudnutia, sa úmyselne vyhýbajú tejto zelenine a považujú zemiaky za nezdravé. Je to však škoda. Aj keď konzumácia príliš veľkého množstva jedla s obsahom škrobov – vrátane bielych zemiakov – môže viesť k priberaniu, tieto hľuzy sú plné živín a môžu byť súčasťou zdravej výživy.

Zemiaky sú vynikajúcim zdrojom mnohých živín vrátane draslíka, vitamínu C a vlákniny. Navyše zasýtia viac než iné zdroje sacharidov ako napríklad ryža a cestoviny. Dajte však prednosť radšej vareným a pečeným zemiakom pred vyprážanými.

20 najväčších mýtov o výžive, časť II.

18. Nízkotučné a diétne jedlá sú zdravou alternatívou

V obchodoch v súčasnosti nájdete množstvo produktov označených ako „diétne“, „light“, „s nízkym obsahom tuku“ a „bez tuku“. Aj keď sú tieto produkty lákavé pre tých, ktorí chcú zhodiť nadbytočné kilá, bývajú väčšinou nezdravou voľbou.

Vedci tvrdia, že veľa výrobkov s nízkym obsahom tukov obsahuje oveľa viac pridaného cukru a soli ako ich náprotivky s bežným obsahom tuku. Najlepšie je obmedziť konzumáciu týchto výrobkov a radšej si dopriať malé množstvo jedál, ako sú plnotučné jogurty, syry a podobne.

19. Sacharidy zvyšujú vašu hmotnosť

Okrem tukov sú chápané negatívne aj sacharidy. Pripisuje sa im okrem obezity aj zvýšené riziko vzniku cukrovky alebo kardiovaskulárnych chorôb.  Avšak nie sú sacharidy ako sacharidy. V skutočnosti si pokojne môžete dopriať mierne množstvo výživných sacharidov s vysokým obsahom vlákniny, vitamínov a minerálov. Takže napríklad koreňová zelenina s obsahom škrobu, obilniny a strukoviny budú pre vaše zdravie pravdepodobne prospešné – nie škodlivé.

Napríklad stravovacie návyky, ktoré obsahujú vyváženú kombináciu sacharidov s vysokým obsahom vlákniny hlavne z prírodných produktov, zdravých tukov a bielkovín, sú spojené so zníženým rizikom obezity, cukrovky, určitých druhov rakoviny a srdcových chorôb.

Jedlá bohaté na sacharidy, ako sú koláče, sušienky, sladené nápoje a biele pečivo však radšej obmedzujte. Tieto potraviny môžu pri nadmernej konzumácii zvýšiť prírastok hmotnosti a riziko vyššie spomínaných ochorení.

20. Dodržiavanie veľmi nízkokalorickej diéty je najlepší spôsob, ako schudnúť

Aj keď zníženie príjmu kalórií môže skutočne podporiť chudnutie, príliš nízke zníženie kalórií môže viesť k metabolickým adaptáciám a dlhodobým zdravotným následkom.

Diéta s veľmi nízkym obsahom kalórií pravdepodobne krátkodobo podporí rýchle zhodenie nadbytočných kíl, avšak dlhodobé dodržiavanie nízkokalorických diét vedie k zníženiu rýchlosti metabolizmu, zvýšenému pocitu hladu a k zmenám niektorých hormónov. Takouto diétou sa čoskoro dostaví dobre známy jojoefekt a vaša štíhla línia vám dlho nevydrží.

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close