Špenát siaty plný železa: Chyba v desatinnej čiarke alebo pravda?

špenát a jeho benefity na naše zdravie Zdroj foto: Pixabay

Špenát siaty je veľký pomocník pre naše telo i dušu. Ak ho ešte nepestujete vo svojej záhrade, robíte chybu.

Špenát siaty k nám prišiel z územia tiahnuceho sa až z južného Kaukazu, cez Irán, až po Afganistan. Postupne sa jeho pestovanie ujalo aj v Indii, Sýrii alebo v krajinách Arábie. Práve vďaka Arabom  sa táto zelenina dostala do Európy.

Chyba v desatinnej čiarke

Dlhú dobu bol špenát považovaný za kráľa medzi zeleninou. Odborníci, ktorí skúmali jeho zloženie totiž do výsledkov zapísali až 30 miligramový podiel železa. Vďaka tejto chybe bol špenát v podiele železa neprekonateľný a považoval sa za „listového siláka“. Jednalo sa však o omyl. V skutočnosti vedci zle priradili desatinnú čiarku do číselného údaju. Až v osemdesiatych rokoch sa opätovnou analýzou tento omyl odhalil  a zistilo sa, že v špenáte sú len 3 miligrami železa namiesto 30-tich. Avšak to neznamená, že by sme mu mali odoprieť jeho benefity na naše telo.

Ako znížiť riziko otravy jedlom

Bojovník proti únave a slabosti srdca

Špenát napriek chybe patrí medzi veľmi zdravé listové zeleniny. Obsahuje vitamíny A,B, C, E, ako aj mnoho minerálov. Okrem spomínaného železa v ňom nájdete draslík, horčík, fosfor, meď, selén, zinok, vápnik a jód. Pozoruhodný je najmä podiel jódu, ktorý v  ostatných druhoch zeleniny sa nachádza veľmi vzácne. V zdravých špenátových listoch sa skrýva tiež vláknina, sacharidy, bielkoviny a zelené farbivo chlorofyl.

Vďaka všetkým vyššie spomínaným látkam má pre naše telo významné benefity. Dokáže napríklad eliminovať depresívne stavy, únavu, upokojiť nervové napätie, posilniť mozog a zrak. Okrem toho táto zdravá zelenina stimuluje činnosť srdca, svalov, krvotvorby a metabolizmus sacharidov.

Ak máte slabé nechty a vypadávajú vám vlasy, siahnite po špenáte. Zelené listy vám tiež zlepšia vašu pleť, odvodnia organizmus a čo je dôležité, posilnia váš imuntný systém.

Vajíčka áno, alebo nie? Toto sú najzdravšie spôsoby ich varenia

Takto si zachová najviac vitamínov

Ak chcete zachovať v špenáte čo najviac vitamínov, mali by ste ho čo najkratšie tepelne upravovať. Počas dlhšej tepelnej úpravy totiž špenát stráca takmer dve tretiny objemu, ako aj 70 percent vitamínu C a 12 percent vitamínu B. Preto je lepšie zvoliť krátkodobé dusenie či varenie na pare.

Keďže sa špenátové listy v čerstvom stave musia rýchlo spracovať, riešením môže byť aj ich zmrazenie. Urobíte to nasledujúcim jednoduchým spôsobom: Čo najčerstvejšie lístky špenátu zbavíte hrubých stoniek, na cca 1 minútu ich zalejete horúcou vodou a následne prudko ochladíte studenou sprchou. Po odkvapkaní v sitku ich naporcujte do mikroténových vreciek a uložte do mrazničky.

Táto stránka využíva cookies a iné technológie sledovania na rozlíšenie jednotlivých počítačov, na individuálne nastavenie služieb, analytické a štatistické účely aj na prispôsobenie zobrazenia obsahu a reklamy. Táto stránka môže obsahovať aj cookies tretích strán. Ak budete pokračovať v používaní stránky, predpokladáme, že Vám vyhovuje aktuálne nastavenie, ktoré však môžete kedykoľvek zmeniť. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close